Translate

Posts tonen met het label spiertesten. Alle posts tonen
Posts tonen met het label spiertesten. Alle posts tonen

woensdag, maart 02, 2016

Touch for Health | Apeldoorn eo

Als je denkt aan 'Touch for Health', dan komen direct de associaties '(Gespecialiseerde/Toegepaste) Kinesiologie' en 'spiertesten' naar boven. Touch for Health is de direct afgeleide van Toegepaste Kinesiologie. John F. Thie e.a. brachten dit onder het publiek als een soort EHBO systeem voor niet chiropractors.

Het eerste wat je leert is het fameuze spiertesten. Een mechanisme dat vaardigheid vereist om er iets van te kunnen bakken. Maar goed als je eenmaal de basics onder de knie hebt, komt het andere op je pad. Touch for Health verbindt diverse spiertesten met diverse acupunctuur meridianen. Je maakt kennis met Emotionele Stress Release. Enzovoorts.
Wat leer je in de cursussen? Gedurende de cursussen ontdek je hoe energie werkt en wat meridianen zijn. Belangrijk zijn de spiertesten. Je leert de tweeënveertig spieren testen in relatie tot de veertien hoofdmeridianen. Andere onderdelen zijn onder meerde wet van de vijf elementen, de middag-middernachtwet met de bijbehorende emoties, reactieve spieren, eenvoudige stressrelease, breinintegratie en eenvoudige technieken voor pijnrelease.
- Touch for Health 1 t/m 4,
- Touch for Health Metaforencursus,
- Touch for Health Instructeurscursus.

Voor meer informatie over Touch for Health: zie touchforhealthnederland.nl

Wil je het ondergaan dan zijn onderstaand diverse adressen vermeldt waar je kennis kunt maken met het fenomeen Touch for Health / Spiertesten.


Anje van Boeyen-de Lang | Touch for Health

In de kinesiologie wordt gewerkt met een gezondheidsdriehoek. Deze driehoek is opgebouwd uit de begrippen: structuur, chemie en psyche. Een verstoring aan de ene zijde, beïnvloedt de andere zijden van de driehoek en dus de mens in zijn gehele wezen. [ ... ] © Anje van Boeyen-de Lang
.

Huib Salomons | Orthokin.nl

Ortho Kinesiologie Nederland -- "Orthokin.nl" in het kort. Dit houdt in, dat ik mijn werk (spiertesten en CORRECTIES doen) aanbied, zoals jouw Mind Body Spirit (Denken-Voelen Lichaam Intuïtie-Weten) het mij aangeeft ze te doen! [ ... ] © Huib Salomons.


Charlotte Arts | Leer er maar mee leven

Door deze positieve ervaring ben ik zo enthousiast geworden dat ik me ben gaan verdiepen in NAET. Na het volgen van de vereiste opleidingen en cursussen mag ik mijzelf sinds begin 2008 gecertificeerd NAET-therapeut noemen. [ ... ] © Charlotte Arts.


Ans Wildring | De werking van de hersenen

De hersenen bestaan uit twee gedeelten: een linker- en een rechter hersenhelft. De rechter hersenhelft bestuurt de linkerkant van het lichaam en de linker hersenhelft heeft controle over de rechterkant. [ ... ] © AAns Wildring.


Hans Kneefel | Praktijk Kneefel

Praktijk Kneefel is een praktijk voor lichaamsgeoriënteerde therapie. In mijn ervaring als therapeut ben ik ervan overtuigd geraakt dat:
- het systeem van onderhoud en herstel van de mens in het mentale en het fysieke intelligenter is dan de therapeut [ ... ] © Hans Kneeefel.


Yvonne van Dam | Praktijk Zonnekruid

Praktijk Zonnekruid hanteert methodes die er op gericht zijn het natuurlijk herstel van het lichaam in gang te zetten. Hierbij wordt uitgegaan van de totale mens (holisme) en worden natuurlijke middelen en werkwijzen ingezet om dit proces te ondersteunen en te optimaliseren. [ ... ] © Yvonne van Dam.


A. Wolvers-Fontein | Alles is energie

Sinds 2002 werk ik als orthomoleculair voedingstherapeut en test ik mensen op vitaminen en/of mineralen tekorten. Door middel van manuele spiertesten (Touch for Health) kan ik tekorten aan vitaminen en mineralen opsporen. Met mijn kennis van de orthomoleculaire voedingstherapie kan ik deze tekorten opheffen door de juiste voedingssupplementen voor te schrijven. [ ... ] © A. Wolvers-Fontein.

woensdag, oktober 30, 2013

gespecialiseerde kinesiologie en hypnose

In de ban van Gespecialiseerde Kinesiologie en hypnose


Van dag één tot op heden blijf ik in de ban van gespecialiseerde kinesiologie. Er is niets mooiers - voor mij - dan telkens weer de kans te krijgen om een mens bij de armen/benen te pakken, de gerelateerde spieren te testen op weerstand of geen weerstand en te herstellen wat hersteld moet worden.

Weerstand of geen weerstand

'Sterk' of 'zwak' zo wordt het in onze vaktaal genoemd. Hoe verklaar je dat een spiertest 'sterk' of 'zwak' uittesten? In mijn ervaring zijn er verschillende situaties waarin dit kan gebeuren.
  1. De energie van de testpersoon is al dan niet van streek.
  2. De zenuwbanen - neural pathways - geven de signalen al dan niet goed door.
  3. Het onderbewuste speelt een spelletje van 'ja' en 'nee'.
  4. Wat niet onder voorgaande valt!
---------------------
Ad 1. De energie van de testpersoon is al dan niet van streek. In deze situatie is het de kunst de juiste acupunctuurpunten te vinden, cranio-sacrale correcties toe te passen en/of bindweefselmassage toe te passen.
Ad 2. De zenuwbanen geven de signalen al dan niet goed door. Hier is het de kunst om te ontdekken - in samenwerking met het onderbewuste - waar de blokkade zit en deze op te lossen volgens methoden genoemd in ad 1.
Ad 3. Het onderbewuste speelt een spelletje van 'ja' en 'nee'. Hier komen we op het terrein van hypnose en het fenomeen armcatalepsie. We gaan hier op zoek naar affirmaties, veranderen van (denk)frames en zintuiglijke ervaringen (NLP).
Ad 4. Wat niet onder voorgaande valt! Mensen die bij mij sessies ondergaan weten van mij dat ik opties aanbied waar het onderbewuste op kan inspelen. Zo is er altijd een optie à la ad 4. Hiermee wil ik ondervangen dat ik mijzelf in het proces vastpin op de geboden - herkende - mogelijkheden.

Waarom spiertesten?

Spiertesten is - voor mij - de meest directe methode om met het onderbewuste in contact te komen. De grens tussen fysieke, energetische en emotionele onbalans is erg dun. Daarom is spiertesten vanuit gespecialiseerde kinesiologie voor mij de ultieme holistische werkwijze dat te  kunnen doen voor de mensen die zich door mij laten aanraken voor gezondheid.
Bij spiertesten is het belangrijk te accepteren wat je waarneemt en vandaaruit 'voort te borduren'. Dit is een observatie die ik heb gedaan en sindsdien ben ik gewoon zelfverzekerd in mijn spiertesten.

Hoe werk ik?

Het is fijn om te weten wat het probleem is waarvoor de mensen komen. Maar ... al te vaak herken ik dat er eerst aan de basis - het urgente onderwerp - gewerkt moet worden. Hoe weet je dat, zul je je zelf afvragen. Als de mens klaar is vraag ik de persoon te ontspannen. Hiermee aangevend in een lichte trance te gaan. De informatie die ik dan krijg als ik armen, benen en voeten heb getest, is voor mij de aanleiding om te gaan denken over hoe ik het evenwicht weer kan herstellen.
Soms krijg ik een indicatie van homolaterale onbalans, soms van kruislingse onbalans enzovoorts. Deze onbalans wordt weergegeven door de resultaten van deze basistesten van armen, benen en voeten.

Ik doe wat ik doen moet

Soms is het moeilijk voor mij te accepteren dat ik niet meer kan doen, maar ik doe wat ik doen moet omdat ik in conversatie met het onderbewuste en denken/voelen van de mens - daar waar nodig - het evenwicht wil/mag herstellen.

Als het tijd is om de sessie te beëindigen dan doe ik dat!

Ondamed

Sinds enkele jaren maak ik gebruik van de Ondamed. Een geluidsgenerator die frequenties voortbrengt op het niveau van meridianen uit de Chinese acupunctuur. Mijn ervaring is dat ik hiermee snel en eenvoudig op mechanische wijze effect kan bereiken. Dat effect vindt zijn weerslag in een veranderde spiertest.

Ten slotte

Ik zeg niet dat ik alles kan repareren, maar ik kan wél repareren wat mij wordt aangeboden met het eindresultaat dat de spiertest werkt zoals het moet werken ... 'sterk' in alle posities en goed reagerend op de spindelceltechniek.

En dat is mijn streven!

©2013, Huib Salomons,
Practitioner Gespecialiseerde Kinesiologie
Apeldoorn

dinsdag, maart 06, 2012

Body stress release | communiceren met het lichaam

Beter omgaan met lichamelijke stress

Stress in het lichaam - Goed om kunnen gaan met stress is voornamelijk een lichamelijke ervaring. Als ik bij mijzelf te rade ga en voel hoe het voelt als ik in een stressvolle situatie verkeer, dan merk ik dat ik naast het denken - het maar blijven herhalen van gedachten - ik diverse dingen in mijn lichaam kan voelen. Ik denk daarbij aan pijnen, beperking in ademhaling (volume), verkeerde houding (gespannen), mij gejaagd voelen en "kort lontje" (snel prikkelbaar).

"Soms weet je van voren niet, dat je van achter leeft"

Ik ervaar deze sensaties als ik het gevoel heb de situatie niet onder controle te hebben. Het is duidelijk anders als ik in de "flow" ben. Dan gebeuren dingen automatisch en hoef ik nergens anders aan te denken dan wat ik nog meer kan doen. Als je eerlijk bent tegen jezelf, dan ken ook jij deze situatie ook maar al te goed.

Hoe los ik dit op, voor mijzelf en voor mijn cliënten?

  1. Ik maak onderscheid tussen Denken/Voelen, Lichaam en Intuïtie/Inzicht (Mind Body Spirit).
  2. Ik ben mij ervan bewust dat de oplossing van deze situatie voor handen is, maar dat de volgorde van aanpak om tot de oplossing te komen niet altijd een 1-2-3-tje is. Dus niet altijd in de volgorde 1) Denken/Voelen, 2) Lichaam, 3) Intuïtie/Inzicht.
  3. Ik gebruik mijn vaardigheid om te spiertesten om met Mind Body Spirit te communiceren.

Communiceren met Mind Body Spirit

Ooit ergens in het verre verleden (1989) kwam ik in direct contact met Touch for Health. Dit gebeurde, nadat ik voor mijzelf besloot om te gaan onderzoeken waar het boek "Toets van Gezondheid" nou eigenlijk over ging. Ik had dit boek gekocht in 1980, omdat ik net geïnteresseerd raakte in acupressuur. En in dit boek had ik meridianen (TCM) gezien. Ik las het maar begreep niet was het onderwerp feitelijk was. De tijd was gekomen voor avontuur. En naar het blijkt een avontuur dat tot op heden gaande is en ook nog in de verre toekomst (zoals ik er nu naar kijk).

Het was in de Hof van Axen (Aalden, Drenthe) dat ik mij de kunst van het spiertesten eigen leerde maken. Als je hebt leren spiertesten - danwel spiertesten ondergaat -, ondervind je al snel dat het resultaat van spiertesten niet vrijblijvend is. Je kunt niet anders dan veranderen! Ja, je zult veranderen, omdat je via spiertesten communiceert met Mind Body Spirit. En dit betekent dat je een verdrag met je zelf hebt gesloten dat je zult veranderen.

Wat is anders de noodzaak om communicatie aan te gaan met Mind Body Spirit?!

De kunst van het spiertesten

Wanneer je de kunst van het spiertesten eigen gemaakt hebt - of het ondergaat - dan zul je merken dat de spiertest reageert op je denken. Je "stille" denken/onderbewuste bepaalt de richting waar het onderwerp overgaat. Dit is ook de reden waarom het 1-2-3-tje niet opgaat, omdat het onderbewuste aangeeft in welke volgorde het het probleem wil duidelijk maken.

De kunst van het spiertesten is dus
  1. het correct leren spiertesten;
  2. het leren interpreteren van de informatie dat het onderbewuste ter tafel wil brengen [Op een bepaalde manier kun je Denken/Voelen op zich interpreteren als het onderbewuste];
  3. het aanbieden van de gewenste correctie.

Dus om bij het onderwerp te komen ... Body Stress Release vrij vertaald is het "loslaten van spanning in het lichaam". Dat kun je doen door lichaamsoefeningen te doen. Omdat Bod/Lichaam voor mij de drieeenheid Mind Body Spirit vertegenwoordigt, kun je het ook doen door anders naar dingen te kijken (denken, inzicht) en uiteindelijk dingen anders te ervaren. Het is niet voor niets dat het onderbewuste bepaalde dingen doet. Het is alleen zaak om uit te vinden wat de volgorde is die het meest van toepassing is in deze situatie. En de beste methode die ik ken, is via spiertesten.

Voorwaarde voor verandering is dat je in trance gaat

In de loop der jaren heb ik diverse richtingen van gespecialiseerde onderzocht - Touch for Health, Three in One Concepts, Blueprints, Applied Physiology - en deze in mijn werk geïntegreerd. Technieken zoals NLP/hypnose en Reiki, en mijn werkervaring vormen een welkome aanvulling op de mogelijkheden die ik heb om (body) stress release aan te kunnen bieden.

Zoals gezegd, is het belangrijk dat je met spiertesten in contact treedt met je onderbewuste. En de enige situatie waarin een optimaal contact kan worden gemaakt, is als je in staat bent om jezelf diep te ontspannen. Je gewoon te laten gaan door je diep te ontspannen. Of zover je kunt. Want spiertesten is niet vechten, maar communiceren. En als het je lukt om dieper ontspannen, dan zul je merken dat je dieper gaat ademhalen en je raakt meer in contact met je lichaam. Je wordt je meer bewust van je lichaam. Je komt helemaal tot je zelf, je raakt in trance. Niets engs, je bent.

Het is de kunst van de spiertester (practitioner) om de spiertestreactie te veranderen, wanneer je denkt (bewust/onbewust) aan de situatie die nu gaande is in leven. En omdat spiertesten de wijze is hoe we communiceren met het onderbewuste, weten we door de verandering in de spiertestreactie dat het onderbewuste anders reageert op de situatie. Het is aan de testpersoon om te ervaren hoe deze verandering zich in het dagelijks leven kenbaar maakt.

Want ... verandering is er hoe dan ook.

Noot: Het is een standaard test van mij om het lichaam uit te dagen of dit ook in alle gebieden van de tijdlijn (verleden-heden-toekomst-altijd-gegrond) van toepassing is. Zo niet dan gebruik ik dezelfde correcties.

Huib Salomons, Apeldoorn
Practitioner Gespecialiseerde Kinesiologie

woensdag, januari 05, 2011

Aanraken voor gezondheid | stresssbehandeling | Touch for Health

Burnout-verschijnselen te lijf gaan

Touch for Health HandboekMet andere woorden kom weer terug in je lichaam! Bij stressbehandeling kan het belangrijk zijn om je te laten aanraken voor gezondheid. Ik kan me heel goed voorstellen dat je je hier niet aan wilt overgeven als je niet aangeraakt wil worden. Dat is logisch, maar wat ook logisch is, is dat je je kunt voorstellen dat als je je "niet lekker in je vel voelt", dat je weer probeert contact te krijgen met je lichaam.

Deze herkenning is gebaseerd op de kennis dat we de combinatie zijn van van Mind Body Spirit. Het lichaam is de fysieke kant van deze combinatie. Je kunt er simpelweg niet onderuit.

Als je emotioneel (Mind = Denken-Voelen) in de put zit, kom dan terug naar de aarde door je te laten aanraken. Dit is veelal het geval als je verschijnselen van burnout ondervindt. Dit is geen opdracht, maar een feit.

"Een boom haalt zijn zuurstof uit de lucht, maar zijn water en voeding uit de aarde".

Er zijn verschillende manieren om weer terug te komen in je lichaam. Om je lichaam weer lekker te laten voelen of tenminste je lichaam te voelen. Denk aan haptonomie, Reiki, massage, acupunctuur, EFT en de combinatie van dit alles is Touch for Health.

Aanraken voor gezondheid

Toen het boek "Toets van Gezondheid" in 1980 op de markt kwam, was ik een van de velen die het boek sindsdien hebben aangeschaft. Dit boek was jarenlang de Nederlandse handleiding bij cursus "Touch for Health". Het geeft aan dat er een verband bestaat tussen specifieke spieren en hun specifieke meridianen uit de Traditional Chinese Medicine (TCM: Acupunctuur).

Tegenwoordig is er een nieuwe versie uit: "Touch for Health handboek", ISBN 9069635941.

Een andere vertaling voor Touch for Health is "aanraken voor gezondheid". Het mooie van deze vertaling is dat het recht geeft aan dat wat we doen. Je laat je immers aanraken [ook wel: spiertesten en vasthouden] om jezelf weer in balans te voelen, want door te spiertesten kun je uitvinden welke punten op de acupunctuurmeridianen je kunt aanraken (vasthouden danwel masseren) om de spier weer "normaal" te laten testen. Er zijn natuurlijk andere mogelijkheden die een spiertest "normaal" laat testen, als in "in homoeostase". Denk daarbij aan Neurolymphatische punten, Neurovasculaire punten, Voorhoofd-Achterhoofd Aanraking.

Geloof het of niet, maar een lichaam in homoeostase heeft de basisvoorwaarden om je snel weer in balans te Denken-Voelen. Dus kom terug in je lichaam, "maak weer contact met je aarde" en laat je Aanraken voor Gezondheid!

Huib Salomons, Apeldoorn
orthokin.nl




dinsdag, januari 04, 2011

Burnoutverschijnselen wat en hoe met Gespecialiseerde kinesiologie

Op www.dokter.nl kwam ik volgende beschrijving tegen van iemand met Burnout-verschijnselen:

"Waar ik mee zit is dat ik iedere dag super-nerveus ben. Zenuwen gieren door mijn bloed, moeilijk om te slapen en om te functioneren. Daarnaast moeite met mensen om me heen en gesprekken voeren. Geluid is een hel! ..." [http://snipurl.com/1rsukm]

Hoe zou ik deze Burnout-verschijnselen aanpakken vanuit mijn tak van "sport" [Gespecialiseerde Kinesiologie].


Met Gespecialiseerde Kinesiologie richt de practioner zich op het geheel van Mind Body Spirit [ook wel: Denken-Voelen Lichaam, Intuïtie-Geest]. Ik zal vragen de persoon de schoenen uit te trekken en zo op de tafel te gaan liggen. Daarna zal ik beginnen te spiertesten met de armen, benen en voeten van de persoon. Deze test is een vast "ritueel" tijdens de hele sessie, want op basis van de uitslag bepaal ik wat ik als volgende ga doen!


Als ik mij afstem op deze persoon - want dat doe je als je aan het spiertesten gaat -, dan heb ik bij deze persoon een sterke indruk achter de rug. Ik weet dat het gaat over een bepaalde periode in het leven van de persoon, want ik kan de persoon vanuit het verleden naar die periode laten kijken.
Ik zal deze persoon zijn lichaam willen laten beleven als in haptonomie en/of Reiki en wel specifiek de rug. De persoon zal zich bewust worden van emoties die bij hem spelen, want zijn buikholte speelt hierna op.
Als ik mij afstem op de persoon met betrekking tot geluid, dan kom ik uit bij de nek en zal daar rust willen creëren met Reiki of soortgelijk. Een en ander wil niet zeggen dat ik een Reiki-master ben, maar dat ik met mijn en zijn aandacht bij die gebieden zal werken aan het oplossen van spanningen, die ik aldaar gewaar word.
Ook zal ik aandacht schenken aan de "betekenis" van de periode en het loslaten van die ervaring.


Voor de rest zal ik met de Stroom meegaan en correcties aanbieden, zoals Mind Body Spirit ze van mij wenst te ontvangen. Want spiertesten is het herkennende deel van de actie, de correcties zullen de verandering in de uiteindelijke beleving van de persoon moeten realiseren.


In principe vraag ik de persoon in eerste instantie drie keer op tafel te komen liggen, waarna hij vrij is om objectief te kunnen zeggen of deze werkwijze iets voor hem is of niet. Natuurlijk mag hij vaker komen, maar ik ben realist genoeg om te herkennen dat ook mijn werkwijze niet heilig is.


En dit is dan een voorbeeld van hoe ik met deze persoon zal omgaan. En zoals iedereen anders is, zo geeft de spiertest telkenmale aan welke weg we zullen bewandelen. Want ik kan me nu wel afstemmen op de persoon, maar dat wil niet zeggen dat Mind Body Spirit direct in staat is om deze weg te bewandelen. Misschien zal er uiteindelijk eerst een inleidend traject moeten worden bewandeld.


Ik heb verschillende methoden van werken en afhankelijk van de persoon wordt een of een combinatie van methoden toegepast. Zo kan ik Hypnotisch/NLP technisch werken, ik kan me puur richten op Bodywork/Shiatzu en sinds kort zet ik ook APS therapie in.


Zoals het met alles gaat, je moet het eerst meegemaakt hebben om erover te kunnen oordelen!


Huib Salomons, Apeldoorn

dinsdag, september 14, 2010

Schoonheid van manueel spiertesten

Beauty is in the Eye of the Beholder

"Schoonheid wordt alleen ervaren door degeen die het ervaart". Ja, en nu? Van dag één, dat ik spiertesten mocht ervaren, wist ik dat dit mijn ding was. "Hoe werkt dat?" en "wat kan ik er mee?" waren vragen voor mij vanaf dag één.

Mijn eerste ervaring met spiertesten was nogal "zwak" te noemen. Ik merkte niet eens waar het om ging! Totdat ik merkte, dat het van "zwak" naar "sterk" kon gaan door op een paar acupressuurpuntjes 1) te drukken, neurolymphatische punten te drukken of neurovasculaire puntjes vast te houden. Dat was boeiend en boeit mij nog steeds. Zeker nu ik weer acupressuur aan het bestuderen/practiceren ben en de "sterke" effecten ervan waarneem. 2)

Het kostte mij vijf jaar om het zelfvertrouwen te hebben - wat ik nu heb - in mijn spiertesten. Ik bén nu een spiertester. In die tijd heb ik heel wat cursussen gevolgd en speel nu met de mogelijkheden. Het is van mij!

Spelen met spiertesten - Al hoewel ik met mijn intentie/focus een spiertest kan veranderen van kwaliteit ("zwak", "sterk"), weet ik dat ik - als spiertester - eerst en vooral moet accepteren wat er is. Vaak is de testpersoon niet genoeg ontspannen om in mijn energiespel mee te gaan. Het verder en dieper laten ontspannen van de testpersoon is daarbij van belang.

Want zodra je je meer en meer ontspant zul je - als je genoeg ontspannen bent - merken dat je energieveld zich uitbreidt. Je probeert niet meer de situatie onder controle te houden en je opent je zelf voor het mirakel dat het eindproduct heet van Gespecialiseerde Kinesiologie: "Je voelt je anders".

"The Beauty of Muscle Testing" - Over schoonheid valt niet te twisten. Het zijn de beleving en de bereidheid van degeen die ervaart - de mate waarop deze zich opent -, die maken dat er sprake is van schoonheidbeleving. Het kunnen spelen met de spiertest, het kunnen duiden van de betekenis van de spiertest en het ervaren van de verandering - die optreedt na verificatie met de spiertest - maken dat élke spiertestsessie een bijzondere sessie is.Het resultaat is een uiting van de energieën die in de ruimte (van jou en mij), danwel in de wereld aanwezig is.

Huib Salomons - Practitioner Specialized Kinesiology
--------------------------------
  1. Acupressuurpuntjes zijn niet anders dan acupressuurpunten die norrnaal met naalden worden behandeld.
  2. Jaren geleden heb ik de "Gateway Initiation Procedure" van Richard Holding gevolgd en heb daar - zoals iedereen die mij kent - mijn eigen werkwijze bij gemaakt. De eerste, voorlopige indruk van deze werkwijze is dat "zwakke plekken" zeer snel worden gecorrigeerd. Het is een beetje technisch en het vergt kennis van de ligging van de verschillende acupressuurpunten, "I love/enjoy doing it"

RSS-feed: Multiply

•.


Enhanced by Zemanta

maandag, mei 18, 2009

Daadwerkelijk onderscheid tussen spiertesten en kinesiologie

Spiertesten is NIET synoniem aan Kinesiologie

Het is bij mij eindelijk doorgedrongen en daarom wil ik het hier nog een duidelijk benadrukken. Er is per definitie een duidelijk onderscheid tussen Spiertesten en Kinesiologie. Ik vind dat dit nu maar eens moet worden onderkend en erkend.

Spiertesten – Ik ben bij mezelf te rade gegaan en eens echte bekeken wat we doen met kinesiologie. Ja, we testen spieren en als je Touch for Health gedaan hebt, ben je in staat 14 tot 42 spiertesten te doen volgens het principe:
  1. Plaats het ledemaat in die positie waarin de betroffen spier maximaal verkort is.
  2. Heb de intentie om het ledemaat te bewegen in de richting van de maximale verlenging van die spier.
  3. Voel of je weerstand voelt ('sterk') of je het ledemaat weerstandloos voelt bewegen ('zwak').
Hoe simpel dit ook klinkt. Als je niet weet wat er bedoeld wordt, lees je er snel overheen. En dat is wat ik deed 20 jaar geleden. Op zoek naar de betekenis van "Toets van Gezondheid" kwam ik terecht bij de "Hof van Axen". Mijn eerste ervaringen met het spiertesten waren ... Wat gebeurt hier? Waar moet ik op letten? Ik dacht dat ik het begreep en toen ik thuis kwam ... werkte het niet zoals ik geleerd had. Dus maar weer op cursus. En dat was het begin van de volgende jaren van oefenen, oefenen en - ja - oefenen. Ik ben nu zover dat ik dingen kan plaatsen, experimenteren, implementeren en mijzelf zijn bij het testen.

Als je verder gaat zul je merken dat je alle spieren kunt testen. Al dan niet direct. In dit laatste geval gebruik je SURROGAAT testen. Het spiertesten is het biofeedbackmechanisme waarmee we contact maken met onze Lichaam Gedachten-Emotie Intuitie (Body Mind Spirit).

De opsomming geeft basisvaardigheden weer. De testvaardigheden zijn voor de Kinesiologie Praktitioner uitgebreid met vaardigheden betreffende o.a. Therapie-localisatie, Circuit-localisatie, Pause lock of retentiemode, Surrogaat testen, het natesten met de Spierspoeltechniek, Geblokkeerde spiertest, Precisietesten, Stresstesten, Body Scan.

De werking van de spiertest – De werking van de spiertest is terug te brengen op de al dan niet goede transmissie van signalen in het zenuwstelsel. Hierbij dient rekening te worden gehouden met de invloed van de geest op de materie, van de geest op het zenuwstelsel. In Three in One Concepts is het onze intentie om blokkades in het zenuwstelstel te DEFUSEREN, met onder andere Voorhoofd Achterhoofd Aanraken (VAA) het vasthouden van drukpunten als bij EFT. (Daarbij tap je o.a. de begin/eindpunt van yangmeridianen.)

De houding van de spiertester – Je hoeft er niet in te geloven, je hoeft alleen maar je zelf leeg te maken wanneer je test. En eerlijk luisteren naar wat de spiertest weergeeft is een Kunst. (Lees: In dialoog met het lichaam) Het is de kunst van de spiertester om zich leeg te maken, om vandaar uit net als die Sjamaan te luisteren naar wat Lichaam Geest-Emotie Intuitie te berde wil brengen. Als spiertester ontwikkel je gaandeweg een "buikgevoel", die alleen maar sterker wordt naarmate je je beter "leeg kunt maken". Tenminste dat is, zoals ik het heb ervaren.

Geen elke sessie is hetzelfde – En als je goed luistert, kun je via de symboliek van de aan te bieden correcties, het aangedane gebied en alles wat dies meer zij een verhaal vertellen, waar je klant herkenning in zal vinden.

Kinesiologie en Reflexologie – Kinesiologie is de wetenschap van de triade (driehoek) Body Mind Spirit, dat een overzichtelijke weergave is van het totaal dat we aan Lichaam Gedachte-Emotie Intuitie aan kunnen bieden om het weer heel te maken. Deze wetenschap vormt het unieke uitgangspunt van Toegepaste/Gespecialiseerde kinesiologie.

Na het uitvinden van het probleem – voorzover we het kunnen overzien – , zoeken we de oplossing en bieden Lichaam Gedachte-Emotie Intuitie de gewenste correctie aan. (Bestaande uit opties uit een van de zijden van de driehoek). Al deze correcties hebben een effect gemeen. Uiteindelijk hebben ze een uitwerking op dat onderdeel van Lichaam Gedachte-Emotie Intuitie en/of op het geheel. Reflexief is het beste woord wat bij mij nu deze werking verklaart. (Als het al een woord is.) Daarom na het spiertesten volgt de reflexieve uitwerking van de kinesiologische 'inzet'. Kinesiologie heeft daarom meer te maken met Reflexologie.

Als je dit tot je door laat dringen kan er maar een opmerking gelden en dat is: Er is daadwerkelijk onderscheid tussen Spiertesten en Kinesiologie. Je kunt het niet ontkennen. Hierbij is Spiertesten het biofeedbackmechanisme met extreem grote reikwijdte in toepassingsgebied – het ondenkbare is daarbij de limiet – en Kinesiologie het aanbod van mogelijke 'inzet'-gebieden.

Wie oren, heeft die hore! En wie het wil ervaren, moet maar contact opzoeken met een Kinesiologie Praktitioner ... Mahalo!!

hsalomons.com

donderdag, juli 03, 2008

Kanttekening bij de O-ring spiertest

"Bij de vormt de cliënt een ring met de duim en wijsvinger, waarbij de toppen met een constante kracht tegen elkaar worden gedrukt. ..." [http://www.chibalans.nl/oringspiertest.html]

Also see:

Kanttekening: Vergewis je je wel of deze spiertest goed werkt! Een spiertest is alléén valide als de spiertester getest heeft of de gebruikte spieren - in deze de "aanspanners" van de duim en wijsvinger - goed werken. Want je moet weten dat een spier . Lees >> http://home.planet.nl/%7Esalom680/musclemon.htm/

Spiertesten is geen spelletje om lichtvoetig mee overweg te gaan. Het kan waardevolle informatie verschaffen en het is slimmer - maar - om méér spieren in het lichaam te betrekken voor een betere informatievoorziening. Dat is spiertesten [als diagnostisch onderdeel van gespecialiseerde kinesiologie] ten voeten uit.

zondag, augustus 26, 2007

Uit balans! Doe er wat aan

Uit balans! Doe er wat aan

Abnormale stress of spanning – het maakt niet uit waarover – kan je uit balans brengen. Je merkt dan dingen niet te kunnen en/of niet te doen. Je kunt zelf pijn hebben.

In dialoog met het lichaam kom je eruit! Je kunt dan aanbieden wat lichaam geest ziel willen dat aangeboden wordt. Mijn praktijk is niet anders dan luisteren naar de client, en vooral naar het lichaam van de client -- die het tijd vinden om bij mij op tafel te komen liggen.

Bereid je voor, want als je bij mij komt ben je 1 à twee uur "onder de pannen".
In feite lig je gewoon op tafel en laat mij het werk doen. Wat ik doe? Eh, mag ik je uitnodigen om mijn beschrijving over te lezen?! Het gaat over muscle monitoring. Een term die beter omschrijft wat een spiertest doet.

mag dan eenvoudig zijn, de interpretatie van de test vergt zelfvertrouwen en vaardigheid. De simpelste toepassing is de lichaams-scan, waarbij men indicatie krijgt van het lichaamsdeel dat nu aandacht nodig heeft.

OK! Je merkt dat je jezelf op tafel hebt gevlijt en dan! Dan monitor ik de uitslag van de spiertest en waardeer deze in relatie tot hetgeen we net met betrekking tot het onderwerp hebben besproken. Als client merk je dat je meer en meer ontspant en uiteindelijk zul je óók kwaliteiten van spiertest herkennen. Je geest ontspant en je biedt je zelf de mogelijkheid om anders naar dingen te kijken en anders te voelen. En in de tussentijd volg ik mijn basisprocedure tot we alles hebben uitgetest.

Uiteraard blijft het niet alleen bij spiertesten. Was dat zo, dan kon je net zo goed aan een apparaat hangen. Nee, ik bied op basis van de muscle monitor (spiertest) een correctie aan.

Zo werk ik er aan om met drukpuntmassage (acupressuur, TCM) blokkades (lees: het niet stromen van energie) in de meridianen te verwijderen. Ik werk met de (Lo, Di, Ma, Mi, Ha, Du, Ni, Bl, DV, Kr, Ga, Le) en de 8 extra merdianen (CV, GV, PV, Riem, Qiao Mai en Wei Mai) en andere methoden en technieken zoals , , massage, Bach Maui Bush informatie, 3-in-1 concepts informatie, HUNA informatie ...

Kortom, alles waarvan ik als beoefenaar "kaas van heb gegeten" kan worden aangeboden. Eenmaal uitgevoerd, wordt er nagetest. De werkwijze is zoals Robert Dilts noemt "TOTE".

In mijn praktijk heb ik al zo vaak moeten ervaren dat het lichaam geest ziel 2) vaak haar eigen wensenlijst heeft. Al testend merk je dat jouw prioriteitenlijst niet de prioriteit van de drie-eenheid is en je zult eerst die lijst af moeten, voordat je aan je eigen lijst kan beginnen. En als je dat doet of gedaan hebt zul je merken dat er al veel veranderd is. Energetisch gesproken.

Kortom: Stress management in dialoog met het lichaam is het meest directe wat kan worden gedaan aan de problemen die we ervaren in het lichaam, NU. Contact >> orthokin.nl <<

----------------------------------------------------------------------------------------------------
1) "Alles kan alles repareren, als het maar van toepassing is"
2) Lichaam geest ziel = "Structure-Chemical-Emotional-Energy"
Zie ook http://www.kinesiology.net/kinesiology.asp